Dva pruhy za křižovatkou Dobrý den. Chci se zeptat na tuto situaci. Před křižovatkou se světelnými signály v obci je jen jeden jízdní pruh určený pro odbočování... | 21. srpna 2014 |
Jízda na "červenou" Dobrý den, měl bych dotaz ohledně křižovatky, kde kamery snímají jízdu na červenou. Zařadil jsem se do levého odbočovacího pruhu -... | 22. května 2024 |
jízda na červenou Stál jsem, jako první v pořadí na světelné křižovatce ve společném pruhu určeném pro jízdu přímo a zároveň pro odbočení vpravo - po... | 19. června 2017 |
situace na křižovatce Dobrý den, rád bych si ujasnil, jak to je v následující situaci na křižovatce v obci (křižovatka Svatovítská x Gen.Píky v Praze směrem k... | 20. června 2023 |
Nejasný signál od policie Dobrý den, předem se omlouvám za obsáhlejší dotaz. Včera jsem projel v Praze křižovatkou na oranžovou (což jsem si uvědomil zpětně až... | 8. června 2017 |
Na této stránce je zobrazen příspěvek Odbočování vpravo na červenou v poradně k bodovému systému na webu 12bodů.cz. Můžete se podívat i na ostatní dotazy nebo rovnou vložit nový dotaz.
Navigace:
Odbočování vpravo na červenou
TAZATEL19. září 2018 (17:09)Dobrý den,
Reagovatčasto projíždím světelnou křižovatkou, která má ve směru, kterým projíždím, plný červený signál bez dodatkových zelených šipek a tři pruhy. Pruhy pro přímý směr a odbočení vlevo jsou u sebe, pruh pro odbočení vpravo je prodloužený a vybočuje směrem doprava (mezi přímým a pravým pruhem vzniká ostrůvek, kde je světelné zařízení). Na konci prodlouženého pravého pruhu je značka "Dej přednost v jízdě" a pod ní "Přerušované žluté světlo".
Pokaždé, když odbočuji vpravo, řídím se značkou "Dej přednost v jízdě!", nikoliv světelným zařízením. Na daném úseku nedávno nainstalovali kamery a můj dotaz je následující - je tento způsob odbočování přestupkem Nezastavení na červenou (nebo pokyn "Stůj")?
Nikdy jsem na daném úseku neviděl řidiče, který by situaci řešil jinak (tedy nikdy tam nikdo nezastavil a nečekal na zelený signál "Volno", když odbočoval doprava), nicméně mi to přijde sporné a po instalaci kamer bych rád měl klid na duši.
Děkuji za odpověď.
RE: Odbočování vpravo na červenou
ODBORNÍK19. září 2018 (22:10)O tomto byla řada diskuzí. Podle mě, pokud tam nemáte světlo, ale jen značku a vlevo ostrůvek, řídíte se značkou.
ReagovatRE: RE: Odbočování vpravo na červenou
UŽIVATEL A4. března 2021 (22:38)Nejčastější argumentace řidičů je, že okolo světelného signálu vůbec neprojedou a tudíž se jím nemusí řídit nebo že červený signál by byl platný pouze v případě, že by byl umístěn po pravé straně jízdy. K prvnímu argumentu je třeba uvést, že jediný rozdíl mezi tím, kdy řidič jede přímo nebo odbočuje vpravo, je ve vztahu ke světelnému signálu pouze v tom, po které straně vozidla se bude signál nacházet. K oběma argumentům pak je třeba připomenout, že zatímco v případě stálých svislých dopravních značek stanovuje vyhláška č. 30/2001 Sb. ve znění p.p. ve svém § 5, odst. 2 umísťování těchto značek obvykle při pravém okraji, pro případ světelných signálů takové pravidlo neexistuje. Z toho plyne, že podstatné je pouze to, že na komunikaci, po které řidič do křižovatky přijíždí, svítí plný červený světelný signál (platný pro všechny směry jízdy), zatímco zcela nepodstatné je, po které straně vozidla se tento signál během průjezdu vozidla nachází. V České republice existuje například množství křižovatek, ve kterých jsou světelné signály se směrovými signály pro odbočení vlevo umístěny na levém okraji komunikace.
ReagovatŘidiči se často domnívají, že vztah řidičů vozidel (v našem případě vozidla žlutého a červeného), vyplývá z dopravní značky č. P4 „Dej přednost v jízdě!“. Tento názor je ale chybný, neboť podle § 76 odst. 6 zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p. jsou světelné signály nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost. Jelikož se jedná o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály, zmíněná dopravní značka nemá platnost.
V některých případech bývá dopravní značka č. P4 doplněna signálem „Přerušované žluté světlo“, které je pak mylně interpretováno jako signál, který znamená, že nejde o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály (§ 72/1/d zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p.). Ve skutečnosti, protože se nejedná o signál tříbarevné soustavy, ale o signál užitý společně s dopravní značkou, zdůrazňuje význam dopravní značky (§ 71/9 zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p.). V tomto případě význam dopravní značky č. P4, která ovšem, jak je vysvětleno výše, nemá platnost. Užití přerušovaného žlutého světla jen potvrzuje záměr odpovědného orgánu umožnit vozidlům odbočování vpravo i v případech, kdy na tříbarevné soustavě svítí červený plný signál.
Obdobně řidiči používají za argument i existenci připojovacího pruhu na komunikaci, na kterou odbočují. Ani tento pruh nemůže mít vliv na význam světelného signálu.
Vpravo od ochranného ostrůvku bývá někdy umístěna vodorovná dopravní značka č. V5 „Příčná čára souvislá“. V takovém případě musí řidič na pokyn červeného světelného signálu zastavit vozidlo před touto čarou. Pokud není dopravní značka č. V5, případně V6a nebo V6b užita, je řidič povinen zastavit vozidlo před světelným signalizačním zařízením (§ 70/2/a zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p.). To v praxi znamená, že řidič musí zastavit vozidlo na místě, ze kterého na světelné signály uvidí a má tedy možnost se jimi řídit.
RE: RE: RE: Odbočování vpravo na červenou
ODBORNÍK5. března 2021 (08:07)Tak mi zkuste vysvětlit, jak se zachováte, když z místa, kde je ta V5 na ten semafor neuvidíte?
ReagovatRE: RE: Odbočování vpravo na červenou
UŽIVATEL A4. března 2021 (22:38)Nejčastější argumentace řidičů je, že okolo světelného signálu vůbec neprojedou a tudíž se jím nemusí řídit nebo že červený signál by byl platný pouze v případě, že by byl umístěn po pravé straně jízdy. K prvnímu argumentu je třeba uvést, že jediný rozdíl mezi tím, kdy řidič jede přímo nebo odbočuje vpravo, je ve vztahu ke světelnému signálu pouze v tom, po které straně vozidla se bude signál nacházet. K oběma argumentům pak je třeba připomenout, že zatímco v případě stálých svislých dopravních značek stanovuje vyhláška č. 30/2001 Sb. ve znění p.p. ve svém § 5, odst. 2 umísťování těchto značek obvykle při pravém okraji, pro případ světelných signálů takové pravidlo neexistuje. Z toho plyne, že podstatné je pouze to, že na komunikaci, po které řidič do křižovatky přijíždí, svítí plný červený světelný signál (platný pro všechny směry jízdy), zatímco zcela nepodstatné je, po které straně vozidla se tento signál během průjezdu vozidla nachází. V České republice existuje například množství křižovatek, ve kterých jsou světelné signály se směrovými signály pro odbočení vlevo umístěny na levém okraji komunikace.
ReagovatŘidiči se často domnívají, že vztah řidičů vozidel (v našem případě vozidla žlutého a červeného), vyplývá z dopravní značky č. P4 „Dej přednost v jízdě!“. Tento názor je ale chybný, neboť podle § 76 odst. 6 zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p. jsou světelné signály nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost. Jelikož se jedná o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály, zmíněná dopravní značka nemá platnost.
V některých případech bývá dopravní značka č. P4 doplněna signálem „Přerušované žluté světlo“, které je pak mylně interpretováno jako signál, který znamená, že nejde o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály (§ 72/1/d zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p.). Ve skutečnosti, protože se nejedná o signál tříbarevné soustavy, ale o signál užitý společně s dopravní značkou, zdůrazňuje význam dopravní značky (§ 71/9 zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p.). V tomto případě význam dopravní značky č. P4, která ovšem, jak je vysvětleno výše, nemá platnost. Užití přerušovaného žlutého světla jen potvrzuje záměr odpovědného orgánu umožnit vozidlům odbočování vpravo i v případech, kdy na tříbarevné soustavě svítí červený plný signál.
Obdobně řidiči používají za argument i existenci připojovacího pruhu na komunikaci, na kterou odbočují. Ani tento pruh nemůže mít vliv na význam světelného signálu.
Vpravo od ochranného ostrůvku bývá někdy umístěna vodorovná dopravní značka č. V5 „Příčná čára souvislá“. V takovém případě musí řidič na pokyn červeného světelného signálu zastavit vozidlo před touto čarou. Pokud není dopravní značka č. V5, případně V6a nebo V6b užita, je řidič povinen zastavit vozidlo před světelným signalizačním zařízením (§ 70/2/a zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p.). To v praxi znamená, že řidič musí zastavit vozidlo na místě, ze kterého na světelné signály uvidí a má tedy možnost se jimi řídit.